Otwarcie pierwszej lokalizacji Hermes Fulfilment w Polsce wiąże się nie tylko z imponującą budową największego i najnowocześniejszego centrum logistycznego firmy w Europie, ale również z inwestycją w odpowiednie powitanie i przygotowanie do pracy kilkuset (a docelowo nawet 3000) zatrudnionych osób. Aby zapewnić, jak największą skuteczność w tym zakresie, opracowaliśmy dla polskiego oddziału Hermes Fulfilment ścieżkę wdrożenia nowego pracownika, w tym angażujący event onboardingowy, szkolenia stanowiskowe oraz aktywności rozwojowe dla team leaderów i trenerów wewnętrznych.
Wdrożenie dużej liczby osób do organizacji i przygotowanie ich do efektywnego wykonywania zadań na stanowiskach, tak aby przybliżyć im wartości ważne dla Hermes Fulfilment, sprawić, by poczuli się częścią firmy i zbudować w nich poczucie odpowiedzialności za jakość i terminowość wspólnie realizowanego procesu.
Kluczowe w opracowaniu procesu wdrożenia było utrzymanie spójności z założeniami kultury organizacyjnej firmy, która bazuje na takich wartościach, jak: duch zespołu czy poszanowanie różnorodności. Skupienie się na integrującym charakterze onboardingu okazało się być ważnym elementem budowania poczucia wspólnotowości i bezpieczeństwa pracowników w nowym miejscu pracy.
Z drugiej zaś strony, inwestycja Hermes Fulfilment zakłada powstanie najnowocześniejszego i najszybszego centrum logistycznego spośród wszystkich lokalizacji firmy w Europie. Wiąże się to więc z konkretnymi oczekiwaniami wobec jakości pracy, w tym wykształcenia w pracownikach myślenia efektywnościowego, kierowania się uważnością, jak również wzmocnienie poczucia odpowiedzialności za wypracowane rezultaty.
Pierwszym etapem zaprojektowanej ścieżki wdrożenia jest event onboardingowy, opracowany z myślą o wszystkich nowych pracownikach rozpoczynających pracę w Hermes Fulfilment Polska.
Od interaktywnego zaproszenia w formie krótkiej produkcji e-learningowej, przez zespołową grę onboardingową, wycieczkę po firmie i odkrywanie wartości firmy, po prześledzenie kompletnego procesu i wspólne tworzenie emblematu grupy – każdy z elementów onboardingu angażuje nowych pracowników, budując ich pozytywne doświadczenia w pierwszych dniach pracy i wzmacniając poczucie bycia zaopiekowanymi i oczekiwanymi przez firmę. Szczególną uwagę przyłożyliśmy również do zaprojektowania materiałów komunikacyjnych (np. mapy organizacji, spisu ważnych kontaktów, wskazówek, jak przygotować się na pierwszy dzień w firmie), dzięki czemu pracownicy mają łatwy dostęp do wszelkich informacji, niezbędnych w pierwszych dniach i tygodniach zatrudnienia.
Kolejnym elementem ścieżki było przygotowanie i realizacja 6-modułowego programu „Niezbędnik menedżerski”, wspierającego Team Leaderów i Shift Managerów we wzmocnieniu kluczowych kompetencji zarządczych, w tym m.in.: kierowania ludźmi, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami menedżerskimi czy pracy z celami i zadaniami. Cykl praktycznych szkoleń wieńczy certyfikacja kierownicza, potwierdzająca nabytą wiedzę i umiejętności.
Ostatnim z etapów pracy nad ścieżką było określenie założeń szkoleń stanowiskowych, a następnie przygotowanie grupy Trenerów Wewnętrznych do ich realizacji. W trakcie sesji TTT zapoznawali się z metodami nauczania osób dorosłych, sposobami prowadzenia instruktażu, przekazywania instrukcji czy udzielania informacji zwrotnej i oceniania postępów nauce.
Wasze zaangażowanie w dostosowanie programu onboardingu do naszych indywidualnych potrzeb i wplecenie w całą tematykę naszych wartości i historii, okazały się niezwykle cenne w całym procesie, bo już na starcie dają każdemu pracownikowi wgląd w naszą organizację. Dzięki Waszemu wsparciu, nasi trenerzy i liderzy zostali wyposażeni w niezbędne umiejętności i narzędzia, które umożliwiły im skuteczne prowadzenie szkoleń i kierowanie zespołami, a efekty tych działań są widoczne w codziennej pracy naszego zespołu. Dziękujemy raz jeszcze za Waszą doskonałą pracę i za to, że byliście partnerem, który naprawdę słuchał i zrozumiał nasze potrzeby.
Julita Wawro, HR Business Partner Hermes Fulfilment Polska
Możliwość opracowania procesu wdrożenia do organizacji przy inwestycji na tak dużą skalę, jak w przypadku Hermes Fulfilment Polska to wyzwanie zarówno od strony koncepcyjnej, jak i logistycznej. Z jednej strony zaprojektowanie przebiegu onboardingu i wszelkich jego narzędzi „od zera”, a z drugiej strony szybkie tempo przyjmowania nowych osób, wiązało się z dużą odpowiedzialnością, by jak najlepiej przygotować pracowników do realizowania ambitnych planów firmy. Dzięki dużej otwartości zespołu Hermes Fulfilment Polska i zaangażowaniu na każdym etapie projektu, proces wdrożenia doskonale spełnia swoje cele – angażuje i integruje pracowników, wzmacnia ich przywiązanie do pracodawcy, a także uczy, jak z uważnością, odpowiedzialnością i nastawieniem na rezultaty, realizować codziennie zadania.
Magdalena Pióro, Konsultantka Zarządzająca PROFES