Onboarding do organizacji - online czy offline - blog Profes

Przyzwyczailiśmy się do myślenia, że wdrożenie odbywa się najczęściej stacjonarnie, podczas pierwszych dni nowego pracownika w organizacji. Trend pracy hybrydowej i pracy zdalnej wymusił jednak, by tego typu przekonania weryfikować i szukać dla nich alternatywy. Jak w procesach onboardingowych sprawdzą się formy online’owe?

Zastanawiasz się, w jaki sposób powitać nowego pracownika w Twojej organizacji? Podpowiadamy, jak wygląda wdrożenie w wydaniu stacjonarnym i wirtualnym oraz jakie cele firmy pomoże zrealizować każda z tych form. Sprawdź, która z nich znajdzie zastosowanie w Twoim przypadku.

Onboarding do organizacji w formie online

Na czym polega wdrożenie online? Odbywa się ono w formie szkolenia lub cyklu szkoleń e-learningowych, zawierających kluczowe informacje z perspektywy nowego pracownika. Mają one charakter dedykowany, co oznacza, że wykorzystujemy w nich storytelling i osadzamy narrację, prezentowane przykłady, postacie i sytuacje w rzeczywistości Twojej firmy.

E-learningowe szkolenie onboardingowe - oferta Profes

Kiedy warto zdecydować się na tę formę?

  • gdy chcemy, aby nowi pracownicy wdrażali się do organizacji w swoim tempie, w dogodnym czasie i miejscu
  • gdy pomimo pracy w trybie hybrydowym lub zdalnym, zależy nam na utożsamieniu się pracowników z firmą, jej wartościami i kulturą
  • gdy zależy nam na wdrożeniu online, ale w angażującym, atrakcyjnym wydaniu
  • gdy mamy do przekazania uczestnikom dużo istotnych treści i nie chcemy ich tym przytłoczyć
  • gdy zasoby organizacji utrudniają wydelegowanie konkretnych osób do opieki nad nowym pracownikiem i towarzyszeniu mu w procesie wdrożenia

O czym warto pamiętać, wybierając tę formę?

  • Jednorazowy koszt: forma ta wymaga jednorazowego opracowania i może być wykorzystywana przy wdrożeniu dużej liczby osób bez ponoszenia dodatkowych kosztów
  • Wygoda: jest wygodnym rozwiązaniem zarówno w perspektywy organizacji, jak i uczestnika, który może odbyć szkolenie w dogodnym momencie
  • Samodzielne przejście przez szkolenie: uczestnik przechodzi przez szkolenie sam, w asyście wyłącznie wirtualnych postaci
  • Angażujący charakter wdrożenia: forma pozwala na ułożenie wdrożenia w formie wyzwania/ przygody, przez którą uczestnik przechodzi etapami, a której ukończenie pozwala na zdobycie wiedzy niezbędnej do rozpoczęcia pracy
  • Powiązanie ze światem offline: istnieje możliwość powiązania treści prezentowanych online z elementami występującymi offline, np. uczestnik kolekcjonuje nagrody w szkoleniu e-learningowym, by później otrzymać je od organizacji w fizycznej formie
  • Dodatkowe zastosowanie: grupą docelową tego typu szkolenia mogą być nie tylko nowi pracownicy, ale i dotychczasowy zespół. Treści w formie e-learningu doskonale sprawdzą się jako przypomnienie czy uzupełnienie ich wiedzy na temat działalności firmy, jej celów czy wartości.

Onboarding do organizacji w formie offline

Na czym polega wdrożenie online? Odbywa się ono w formie stacjonarnego eventu onboardingowego, którego celem jest angażować uczestników oraz zaznajomić ich ze specyficznym światem organizacji za pomocą doświadczania, wspólnego przeżywania i uczestniczenia w aktywnościach.

Stacjonarny event onboardingowy - oferta Profes

Kiedy warto zdecydować się na tę formę?

  • gdy zależy nam na integrującym charakterze wdrożenia
  • gdy chcemy utożsamić nowych pracowników z kulturą organizacyjną i wartościami firmy
  • gdy chcemy zapewnić nowym pracownikom poczucie bezpieczeństwa
  • gdy chcemy wzmocnić w nowych pracownikach poczucie odpowiedzialności za osiąganie wspólnych celów
  • gdy chcemy, aby pracownik poczuł się zaopiekowany i wyjątkowy

O czym warto pamiętać, wybierając tę formę:

  • Dla firm o wyższej rotacji: dla doskonale sprawdza się w przypadku dynamicznie rozwijających się organizacji i w branżach o wyższym wskaźniku rotacji, gdzie liczba nowych pracowników jest stale wysoka
  • Cykliczność: forma ta powinna być organizowana cyklicznie, po zebraniu odpowiedniej grupy uczestników
  • Unikatowe wydarzenie: pomimo ustalonego programu forma ta gwarantuje unikatowe doświadczenia, związane z dynamiką i jakością współpracy grupy
  • Obecność trenerów: grupa uczestników jest prowadzona przez trenerów, którzy dbają o prawidłowy przebieg wdrożenia
  • Koszt projektu: ta forma jest bardziej kosztowna niż szkolenie e-learningowe, co wynika z dodatkowych elementów, takich jak: wynajem sali, udział trenerów, przygotowanie materiałów dla uczestników i akcesoriów/ elementów wykorzystywanych w aktywnościach, itp.
  • Przemyślany przebieg: forma eventu wymaga dobrego zaprojektowania, selekcji i opracowania treści, aby nie przytłoczyć uczestników zbyt dużą liczbą materiałów, ale zaangażować ich w przyswajanie nowych informacji.
  • Employer Branding: event onboardingowy doskonale realizuje założenia działania employer brandingowego, mającego na celu budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy i wzmacniania zaufania, jakim darzą go pracownicy
Sprawdź „Onboarding do organizacji” - kliknij w baner reklamowy

Wybór odpowiedniej formy onboardingu to kluczowa decyzja, poprzedzająca proces projektowania jego przebiegu. Jeśli jej samodzielne podjęcie sprawia Ci trudność, skorzystaj z naszego wsparcia. Podczas niezobowiązującej rozmowy, zastanowimy się wspólnie, która z tych propozycji pomoże Ci lepiej zrealizować cele, jakie Twoja organizacja wiąże z procesem wdrożenia nowych pracowników.