Wyzwania rekrutacji prowadzonych w czasie pandemii wiążą się nie tylko z diametralną zmianą sytuacji na rynku pracy, ale i przejściem wielu organizacji do funkcjonowania w trybie zdalnym. Jak zmieniły się realia w ciągu ostatnich miesięcy? I jak zwiększyć swoje szanse w szukaniu zatrudnienia? Z myślą o tych, którzy stoją przed koniecznością znalezienia nowej pracy, zebraliśmy 6 wskazówek jak przygotować się do tego procesu.

Uaktualnij swoje CV

Pierwszym, podstawowym krokiem, bez którego absolutnie nie warto iść dalej, jest uaktualnienie CV. Wraz z wejściem w życie „lockdownu” i związanych z nim restrykcjami, wiele organizacji zostało zmuszonych do wdrożenia pracy zdalnej. Na znaczeniu zyskały kompetencje pracowników, dzięki którym byli oni w stanie zachować efektywność działania pomimo funkcjonowania w rozproszeniu. I choć część zespołów wróciła już do pracy w trybie stacjonarnym, idea home office zyskała wielu zwolenników – także wśród pracodawców. Szerokim echem odbiła się decyzja Idea Banku, który ogłosił, że chce, aby po pandemii ok. 40% jego pracowników dalej korzystało z pracy zdalnej w modelu mieszanym (częściowo praca z biura, a częściowo z domu)[1]. Badania przeprowadzone przez Grafton Recruitment i CBRE potwierdzają, że jest ona spójna z aktualnymi preferencjami pracowników. Aż 64% respondentów deklaruje, że chce częściej wykonywać swoje obowiązki zdalnie[2]. Szykując się do aplikowania, upewnij się, że Twoje CV zawiera argumenty przemawiające za tym, że potrafisz efektywnie realizować powierzone Ci zadania także pracując poza biurem.

Praktyczne wskazówki:

Zastanów się, czy w dotychczasowej karierze Twoja praktyka obejmowała realizację zadań w sposób, który aktualnie zyskał na znaczeniu.

  • W przypadku stanowisk menedżerskich będzie to np. „zdalne zarządzanie zespołem rozproszonym” – w tym zarówno, gdy Twój zespół pracował w całości lub częściowo w ramach home office, jak i w sytuacji, gdy specyfika zawodu jaki wykonywali Twoi podwładni wymagała pracy „w terenie” (np. handlowiec / przedstawiciel handlowy). Jeśli to możliwe, warto również uwypuklić takie kompetencje jak: „zarządzanie zmianą”, „definiowanie i komunikowanie celów”, „zarządzanie w sytuacji kryzysowej”.
  • W przypadku stanowisk sprzedażowych czy obsługi Klienta, wysuń na pierwszy plan swoje doświadczenie w budowaniu relacji, prowadzeniu rozmów handlowych i prezentacji oferty poprzez zdalne kanały komunikacji (rozmowa telefoniczna, wideokonferencja, profesjonalna komunikacja e-mailowa).
    Bez względu na rodzaj stanowisko, ważną i cenioną kompetencją jest „organizacja pracy własnej / zarządzanie efektywnością własną”. Praca zdalna niesie ze sobą bowiem zupełne inne wyzwania niż praca w biurze. Mowa tu np. o godzeniu pracy z opieką nad dzieckiem, radzeniu sobie z rozpraszaczami typu domowe obowiązki. Jeśli pracowałeś/-aś w trybie home office, na pewno warto to podkreślić w CV.
  • W CV warto również uwzględnić znajomość i umiejętność korzystania z konkretnych programów, aplikacji i narzędzi, w tym szczególnie takich, które wspierają pracę w trybie zdalnym (jak: Skype, MS Teams, Zoom, Click Meeting, Slack, Trello, Workplace).

Podnieś swoje kompetencje

Jeśli można mówić o pozytywnych skutkach aktualnej sytuacji, to z pewnością zalicza się do nich wzrost popularności zdalnych form nauczania. Dla wielu osób czas „lockdownu” był momentem, w którym realizowali swoje pasje, zabierali się za długo odkładane zadania czy dokształcali. Pozostałością po tym okresie jest szeroki wybór różnego rodzaju kursów, webinarów i szkoleń, rozwijających zarówno kompetencje własne, jak i umiejętności specjalistyczne, wymagane na konkretnych stanowiskach.

Praktyczne wskazówki:

  • Przejrzyj ogłoszenia, które wydają Ci się najbardziej interesujące pod kątem wymagań i zweryfikuj czy są wśród nich takie, które odnoszą się do obszarów w jakich chciałbyś/-ałabyś się podszkolić (np. obsługa konkretnego programu czy poszerzenie wiedzy na temat danej specjalizacji w Twoim obszarze).
  • Pamiętaj, by być fair wobec potencjalnego pracodawcy – jeśli nie masz zielonego pojęcia na temat modelowania 3D, a przejdziesz przez poświęcony temu zagadnieniu 2-godzinny kurs, nie próbuj w swoim CV kreować siebie na eksperta w tej dziedzinie. Zamiast tego, uwzględnij ten kurs w rubryce „Certyfikaty / szkolenia” tak, aby zasygnalizować pracodawcy, że chcesz się w tym kierunku rozwijać.
  • Skorzystaj z oferty MOOC, czyli Massive Open Online Course – darmowych kursów oferowanych przez uczelnie z całego świata, gdzie zwykle koszt ponosisz jedynie wtedy, kiedy po jego zakończeniu chcesz uzyskać certyfikat potwierdzający udział. Tego typu kursy oferuje m.in. Harvard, MIT czy Uniwersytet Stanforda. Zerknij na propozycje dostępne na www.edx.orgwww.coursera.org czy www.futurelearn.com 
  • Korzystaj też z popularnych obecnie darmowych próbek szkoleń czy webinarów, w ramach których organizatorzy wprowadzają uczestników w konkretną tematykę. To dobra okazja, by zweryfikować czy dane zagadnienie jest interesujące i sprawdzić – jeszcze zanim zdecydujesz się na zakup – czy szkolenie pełnowymiarowe będzie stanowiło dla Ciebie wartość.
  • Zapraszamy Cię do również do www.sklep.profes.com.pl – gdzie znajdziesz naszą ofertę interaktywnych szkoleń online, webinarów i coachingów. 

Poszerz zakres poszukiwań

Przejście z pracy w biurze na pracę zdalną możesz potraktować jako szansę na zwiększenie zakresu poszukiwań nowego zatrudnienia. Jeśli pracodawca oferuje tzw. telepracę – a więc umożliwia pełnienie obowiązków zawodowych całkowicie zdalnie i jest to jednocześnie forma, w której czujesz się dobrze i potrafisz efektywnie realizować swoje zadania, rozważ również takie propozycje.

Praktyczne wskazówki:

Jeśli nigdy nie pracowałeś/-aś w trybie telepracy, nie bój się zadać potencjalnemu pracodawcy nurtujących Cię pytań, w tym w szczególności takich, które pozwolą Ci doprecyzować:

  • zasady dotyczące wykonywania telepracy, jakie stosuje organizacja,
  • jakie będą godziny Twojego czasu pracy,
  • jak będzie wyglądać komunikacja zdalna,
  • w jaki sposób będziesz przesyłać pracodawcy rezultaty swojej pracy.

Skorzystaj z sieci kontaktów

Konieczność poszukiwania nowej pracy w tym trudnym czasie jest wyzwaniem, z którym przyszło mierzyć się wielu osobom. Ta wspólnota doświadczeń sprawia, że chętniej wspieramy się nawzajem w próbach znalezienia zatrudnienia, co doskonale widać np. na portalu LinkedIn. Dzięki poleceniom nie tylko znajomych, ale często zupełnie nieznanych osób, wpisy tych, którzy informują o swoich poszukiwaniach, notują duże zasięgi. Jeśli dotychczas korzystałeś/-aś wyłącznie z serwisów publikujących ogłoszenia o pracę, zastanów się również nad tą formą wspierającą rekrutację.

Praktyczne wskazówki:

  • Jeśli decydujesz się na poszukiwanie pracy również przez LinkedIn, pamiętaj by uzupełnić swój profil tak, aby potencjalni pracodawcy mogli znaleźć w nim interesujące ich informacje, takie jak: wykształcenie, doświadczenie zawodowe, osiągnięcia czy certyfikaty.
  • Skorzystaj z opcji „Pokaż rekruterom, że jesteś otwarty(-a) na nowe oferty pracy” – możesz jednocześnie określić interesujące Cię stanowisko, lokalizację, datę rozpoczęcia nowej pracy oraz formę pracy (pełen etat, staż, praca zdalna). Taka informacja o poszukiwaniach pojawi się na Twoim profilu.
  • Poproś współpracowników czy dawnych przełożonych o udzielenie rekomendacji, która docelowo pojawi się na Twoim profilu i będzie dobrym sposobem na potwierdzenie Twojej wiarygodności i wzmocnienie Twojego CV.
  • Opublikuj post, w którym informujesz o poszukiwaniach. Doprecyzuj, jakiego rodzaju oferty pracy Cię interesują i dołącz swoje CV (np. w formie PDF). Poproś o polecanie wpisu wszystkich tych, którzy mogliby pomóc Ci dotrzeć do potencjalnych pracodawców.
  • Zastanów się nad ciekawym sformułowaniem wpisu lub uzupełnieniem go o przyciągającą uwagę grafikę, animację czy nagranie video – wykazanie się kreatywnością na tym etapie na pewno zwiększy Twoje szanse w oczach przyszłych pracodawców.

Zrób research na temat firm, do których chcesz aplikować

Skutki pandemii, przymusowej izolacji i chwilowego zamrożenia gospodarki w przypadku wielu organizacji wymusiły wdrożenie znaczących zmian – zarówno w zakresie samej oferty produktowej, jak i sposobu świadczenia usług czy obsługi Klienta. Jeśli aplikujesz do firm z konkretnej branży lub masz na swojej liście takie, na których zależy Ci najbardziej, zrób research, dzięki któremu dowiesz się jaka jest ich obecna kondycja, czy wprowadziły w ostatnim czasie nowe produkty lub usługi, czy planują nowe inwestycje lub – wręcz przeciwnie, zdecydowały o chwilowym ich wstrzymaniu. Taka wiedza z pewnością przyda Ci się podczas rozmowy rekrutacyjnej, aby wykazać się zainteresowaniem potencjalnym pracodawcą, jak i pozwoli Ci przemyśleć Twoją ścieżkę kariery i doprecyzować jak widzisz swoją rolę w tej organizacji.

Praktyczne wskazówki:

  • W przypadku branży, zacznij research od lektury artykułów w prasie i na portalach branżowych. Poszukaj raportów i opracowań, a także zajrzyj na strony internetowe największych rynkowych graczy.
  • W przypadku konkretnej firmy, rozpocznij zbieranie informacji od wejścia na stronę internetową. Zapoznaj się z ofertą i zakładką „aktualności”. Zajrzyj również do innych kanałów komunikacji firmy – mediów społecznościowych, firmowego bloga. Możesz także poszukać w mediach artykułów, w których wypowiadają się jej przedstawiciele.

Przygotuj się do rekrutacji prowadzonej online

Oczywistym jest, że w obliczu aktualnej sytuacji wiele organizacji do których się zgłosisz, zaprosi Cię do udziału w rekrutacji online. Pamiętaj, że prowadzenie komunikacji poprzez zdalne kanały wiąże się z koniecznością odpowiedniego przygotowania.

Praktyczne wskazówki:

  • To jak prezentujesz się podczas rozmowy rekrutacyjnej świadczy nie tylko o Tobie, ale również o Twojej efektywności. Jeśli w trakcie jej trwania, zza pleców wyjrzy domownik lub poboczne odgłosy będą zakłócać przebieg rozmowy, może to wpłynąć negatywnie na Twój wizerunek (rekruter może pomyśleć, że nie traktujesz poważnie Waszego spotkania), jak również sprawić wrażenie, że nie masz odpowiednich warunków do pracy zdalnej.
  • Potraktuj spotkanie online, tak jak spotkanie face-to-face. Załóż strój biznesowy, siedź wyprostowany/-a, nie gestykuluj nadmiernie.
  • Wyeliminuj z pola widzenia wszelkie rozpraszacze, wycisz telefon, wyłącz pocztę i inne aplikacje zainstalowane na komputerze, które w trakcie trwania rozmowy mogą wydawać dźwięki (np. powiadomienie o nowej wiadomości). Zadbaj o odpowiednie tło za Tobą i źródło światła przed Tobą.
  • Aby lepiej słyszeć rozmówcę, załóż zestaw słuchawkowy (słuchawki + mikrofon).

Ten sprawdzian dla rynku pracy, jakim stała się pandemia, okazał się być niezwykle trudnym zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Podstawową poradą, jaką powinieneś/-aś przyjąć jest więc to, aby zaakceptować fakt, że proces poszukiwania nowego zatrudnienia w tych warunkach może potrwać dłużej niż się tego spodziewasz i będzie wymagał cierpliwości. Być może będzie to jednak moment, który stanie się dla Ciebie impulsem do zmian – nie tylko zmiany firmy czy stanowiska, ale być może także podejścia do pomysłu przebranżowienia, który od jakiegoś czasu tlił się w Twojej głowie i zwrócenie uwagi ku tym sektorom, które w obliczu pandemii potrzebują nowych pracowników. Bez względu na kierunek zmian, które przed Tobą, mocno trzymamy za Ciebie kciuki!

Źródła:

[1] https://www.money.pl/gielda/prezes-idea-banku-mamy-zdolnosc-do-pelnej-absorpcji-obnizek-stop-proc-6512869311862401a.html 

[2] https://biuroprasowe.cbre.pl/94642-docenilismy-prace-zdalna-64-pracownikow-po-powrocie-do-biura-chce-czesciej-korzystac-z-tej-mozliwosci