Coaching a rozwój kariery pracowników: Jak wspierać ich ścieżki rozwoju - blog Profes

Według badań Pracuj.pl ponad 90% przedstawicieli pokolenia Z deklaruje, że rozważyłaby zmianę pracy, jeśli pojawiłaby się taka opcja. Oznacza to, że pracodawcy muszą nauczyć się zatrzymywać pracowników, odpowiadając na ich potrzeby. Jednym ze skutecznych narzędzi wspierających firmy w identyfikacji tych potrzeb staje się coaching kariery zawodowej. Jak zatem wspierać rozwój kariery swoich pracowników?

Coaching kariery zawodowej - co to?

Coaching kariery zawodowej to proces, który pozwala:

  • rozwijać pracowników,
  • przyswajać wiedzę,
  • doskonalić umiejętności zawodowe,
  • czerpać satysfakcję z pracy,
  • zwiększać efektywność.

Wszystkie powyższe procesy przebiegają przy udziale coacha, ale nigdy nie uzależniają od niego pracowników. Podstawowym założeniem coachingu kariery zawodowej jest bowiem wspieranie pracowników w samodzielnym rozwoju. Rolą coacha jest uczenie pracowników, jak kierować swoją ścieżką rozwoju zawodowego i pokonywać pojawiające się na niej trudności. Z powodzeniem zadanie te może również realizować menedżer, wykorzystując w rozmowach z podwładnymi narzędzia coachingowe.

Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleń coachingowego stylu zarządzania.

Rozwój kariery zawodowej - dlaczego o jej dbanie jest takie ważne?

Rozwój zawodowy pracowników jest kluczowy dla funkcjonowania organizacji. Zatrudnieni pozostaną w firmie i będą ją współtworzyć, pod warunkiem że menedżerowie zadbają o ich potrzeby. Business coaching dotyka najistotniejszych dla pracowników kwestii, wzmacniając satysfakcję z pracy, podnosząc kompetencje pracowników i chroniąc ich przed wypaleniem zawodowym.

Dzięki otwartości i zadawaniu pytań coaching biznesu pomaga także dostosować oczekiwania organizacji do umiejętności i oczekiwań pracownika. Skutkuje to zmniejszeniem rotacji, ponieważ podwładni czują lojalność wobec firmy, która zaspokaja ich potrzeby.

Wspieranie rozwoju pracowników poprzez coaching ułatwia wykonywanie zadań zawodowych. Umożliwia  dotarcie do sedna problemu, a w fazie kreowania rozwiązań – pomaga znaleźć optymalną ścieżkę pokonywania pojawiających się barier. Skutkuje to nie tylko zwiększeniem motywacji, ale także efektywności całej organizacji.

Wprowadzenie coachingu kariery zawodowej oznacza wprowadzenie do firmy kultury komunikacji i konstruktywnego feedbacku, który ogranicza nieporozumienia, błędy oraz umacnia więzi między pracownikami.

Sprawdź szkolenie „Coachingowy styl zarządzania” - kliknij w baner reklamowy

Ścieżka rozwoju zawodowego pracownika - jak ją wspierać?

Menedżerowie dysponują różnorodnymi narzędziami, które umożliwiają skuteczne prowadzenie procesu coachingu zawodowego i wspieranie rozwoju swoich podwładnych. Dzięki tym narzędziom mogą dostosowywać podejście do indywidualnych potrzeb pracowników oraz stymulować ich rozwój w sposób efektywny i inspirujący.

Plan rozwoju osobistego 

Ścieżka rozwoju zawodowego powinna uwzględniać konkretny plan, czyli zbiór celów rozwojowych ustalonych razem z pracownikiem. Są one być połączeniem celów biznesowych i osobistych aspiracji. Plan rozwoju osobistego określa konkretny termin realizacji zadania oraz sposób weryfikacji postępów. Zawarte są w nim obowiązki menedżera i pracownika. Korzystając z obserwacji, rozmów i feedbacku można stworzyć kompleksowe narzędzie umożliwiające skuteczne tworzenie i realizację strategii rozwoju osobistego.

Zadawanie pytań

Coaching w pracy opiera się w dużej mierze na zadawaniu pytań. Ważne jest, żeby cały proces zacząć od właściwego zdefiniowania problemu. Pracownik powinien mieć przestrzeń do wyrażania swoich myśli. Można ją zapewnić  dzięki zastosowaniu pytań otwartych, takich jak "Co?", "Kiedy?", "Kto?" i "Jak?". Jednocześnie należy unikać słów nakazujących, takich jak "powinieneś". Zamiast tego warto skupić się na pytaniach i sugestiach, które pobudzą pracownika do autorefleksji.

Więcej informacji na temat zadawania pytań w coachingu znajdziesz w naszym artykule "Zastosowanie coachingowych pytań mocnych: przykłady i wskazówki".

Aktywne słuchanie

Aktywne, czyli świadome słuchanie jest ważnym elementem efektywnej komunikacji interpersonalnej. Jego celem jest

  • głębsze zrozumienie drugiej osoby,
  • wyrażenie zainteresowania rozmową,
  • nauka i wsparcie.

By aktywnie słuchać, należy pokazać rozmówcy pozytywną intencję. Istotna jest wrażliwość i otwartość na perspektywę pracownika i unikanie oceniania. Taka postawa umożliwia budowanie głębszych relacji oraz efektywną wymianę informacji. Pomaga uzyskać pełniejsze zrozumienie intencji rozmówcy oraz poprawić jakość komunikacji w zespole.

Informacja zwrotna

Feedback, czyli informacja zwrotna, jest istotnym narzędziem w coachingu kariery. Polega na konstruktywnym przekazywaniu pracownikowi informacji o jego osiągnięciach i zrachowaniach, zarówno pozytywnych, jak i tych wymagających poprawy. Rozmowę feedbackową warto zacząć od pochwały za dobre wyniki i właściwe działania, by zmotywować pracownika. Następnie należy omówić nieprawidłowości, opierając się na obserwacjach i faktach. Kolejnym krokiem przekazywania informacji zwrotnej jest ustalenie przyczyn oraz wspólne wypracowanie rozwiązań. Dzięki feedbackowi pracownik może lepiej zrozumieć swoje mocne strony i obszary do poprawy, co wpływa pozytywnie na jego ścieżkę rozwoju zawodowego i satysfakcji z pracy.

Rozwój kariery zawodowej a coaching - Podsumowanie

W procesie coachingu pracownik powinien otrzymać konkretne narzędzia i wiedzę, które może wykorzystać do samodzielnego rozwoju. Rola menedżera w coachingu kariery zawodowej ogranicza się do:

  • przekazywania rzetelnych informacji na temat postępów pracowników,
  • tworzenia strategii rozwoju pracowników,
  • regularnego sprawdzania postępów w realizacji planu rozwoju,
  • utrzymywania efektywnej komunikacji w zespole,
  • systematycznego uczenia pracowników, jak analizować swoje działania,
  • udzielania wsparcia pracownikom w potrzebie,
  • wykazywania szacunku wobec podopiecznych.

Korzystając z odpowiednich narzędzi, takich jak aktywne słuchanie, zadawanie pytań, czy feedback, coaching pracowników jest w stanie wydobyć z nich naturalne, często nieuświadomione, możliwości. Kiedy je odkryją, zaczynają wierzyć w siebie, czerpać satysfakcję z pracy i odnosić sukcesy.