Według amerykańskiego inwestora Marka Cubana: „jeśli wchodzisz do pokoju i stres się podnosi, to znaczy, że źle prowadzisz biznes”. Czy można nauczyć się bycia skutecznym i cenionym liderem? I jak opanować sztukę inspirowania pracowników? Sprawdzamy, co na ten temat można znaleźć w 5 książkach dotyczących przywództwa.

Dla kogo: liderów chcących zarządzać zespołem, który kocha swoją pracę

Jak dowodzi książka Simona Sineka, inspiracji do bycia godnym zaufania liderem szukać można nie tylko w środowisku biznesowym, ale i w świecie biologii czy w wojsku. Autor zaobserwował ciekawe zjawisko w kantynie, gdzie dowódcy wyższej rangi ustawiali się w kolejce po jedzenie za żołnierzami niższego stopnia. Stwierdzenie, że „liderzy jedzą na końcu” ma odzwierciedlać ich zdolność do poświęceń i rezygnacji z własnego komfortu na rzecz podwładnych. Co może z tego wyniknąć? Przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa zespołu i jego chęć do zaangażowania. Must read dla tych, których priorytetem jest wypracowywanie wartościowych i długotrwałych relacji z pracownikami, stymulującymi do rozwoju.

Dla kogo: osób, które chcą być „na bieżąco” z tym, co świat biznesu mówi o przywództwie

Skąd wzięło się przywództwo? Które z badań na temat tego zagadnienia można traktować poważnie? Jak z morza książek, stworzonych z myślą o liderach, wyłowić prawdziwą perełkę? Pytań jest wiele, ale na każde z nich znajdziecie odpowiedź w „Przewodniku dla lidera” Roberta Grzybka. Autor rozprawia się przy okazji z powszechnymi błędami przywódców, okraszając swoje rozważania praktycznymi przykładami i dawką humoru.  A wszystko to, by zgodnie z podtytułem książki, zbudować zespół na miarę XXI wieku.

Dla kogo: liderów debiutujących w nowej roli, którzy chcą działać rozsądnie od pierwszych dni

Powiedzenie, że początki bywają najtrudniejsze znajduje szczególne zastosowanie w przypadku menedżerów na początku swojej ścieżki zawodowej. Wejście na takie stanowisko, równoznaczne z rozszerzeniem dotychczasowego zakresu obowiązków o niezwykle odpowiedzialne zadanie zarządzania zespołem, może sprawiać trudność i rzutować na dalszą współpracę. Jak uniknąć dyskwalifikujących błędów? Michael D. Watkins skupia się na 90 pierwszych dniach, analizując jakie wyzwania są typowe dla tego okresu, jak zaplanować proces nauki czy identyfikować przyczyny słabej wydajności zespołu. A przy tym dostarcza praktycznych rozwiązań, które ułatwiają wejście w nową rolę. Ciekawa i przydatna lektura!

Dla kogo: zwolenników szybkich i prostych sposobów na sukces

Gdy lider staje przed wyzwaniem podjęcia trudnej decyzji, często czuje się osamotniony. Dzięki lekturze książki Blancharda i Diaz-Ortisa okazuje się, że mentoring może być nie tylko sposobem na dzielenie się wiedzą i wsparcie rozwoju podwładnych, ale i szansą na znalezienie poparcia dla własnych wyborów. „Jednominutowy mentor” utrzymany w stylu przypowieści o relacji przedstawiciela handlowego i jego przełożonej, zawiera wiele przydatnych wskazówek w formie zwięzłych, „jednominutowych” porad. Niewielki rozmiar książki (130 stron) czyni ją idealną propozycją dla tych, którzy chcą przełożyć teorię na praktykę od zaraz.

Dla kogo: liderów każdego szczebla, którzy chcą usystematyzować swoją wiedzę na temat zarządzania

„Jedyny podręcznik, jakiego potrzebujesz, żeby rozwinąć umiejętności menedżerskie i przywódcze” – zachęcają wydawcy „Przewodnika menedżera”. Aż 17 artykułów autorów Harvard Business Review z obszaru zarządzania i przywództwa, stanowi angażujące źródło wiedzy, pełne przydatnych wskazówek radzenia sobie z typowymi i nietypowymi wyzwaniami menedżera. Zbiór zawiera ćwiczenia, prezentacje wyników badań, zwięzłe podsumowania i case study. Co jednak najważniejsze, porusza zróżnicowane obszary tematyczne: „od sprawozdań finansowych przez zasady strategii po inteligencję emocjonalną i zdobywanie zaufania podwładnych”.

Artykuł powstał we współpracy z księgarnią internetową Casani.eu