Trudna rozmowa z pracownikiem - czy jest i jak się do niej przygotować? - blog Profes
Trudna rozmowa z pracownikiem - czy jest i jak się do niej przygotować? - blog Profes

Gdy trudna rozmowa z pracownikiem wzbudza w menedżerze lęk i niechęć, warto zastanowić się, czy nie jest to spowodowane obawą, że nie poradzi sobie z trudną sytuacją. Jak więc przygotować się do takiego spotkania z podwładnym? Które techniki pomogą menedżerowi poczuć się pewniej?

Rozmowa z pracownikiem - jakie są rodzaje?

Wśród potencjalnie trudnych rozmów z pracownikami wyróżnić można cztery następujące typy:

Rozmowa w celu przekazania trudnej decyzji

W takiej rozmowie menedżer musi poinformować pracownika o niekorzystnej decyzji lub zmianie. Jej trudność polega na przekazaniu negatywnych informacji w sposób empatyczny, ale jednocześnie rzeczowy, bez wdawania się w dyskusje i negocjacje w temacie, który został już przesądzony.

Rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem

Rozmowa ta dotyczy sytuacji, w której pracownik łamie zasady firmy lub nie spełnia oczekiwań związanych z pracą. Menedżer musi skonfrontować pracownika z jego zachowaniem i wyjaśnić konsekwencje. Wyzwanie w rozmowie dyscyplinującej z pracownikiem polega na utrzymaniu profesjonalizmu, jednocześnie pokazując stanowczość, tak aby podwładny zrozumiał powagę sytuacji i wprowadził zmiany do swojego postępowania.

Oceniająco-rozwojowa rozmowa z pracownikiem

Celem tej rozmowy jest ocenienie dotychczasowej pracy pracownika i ustalenie obszarów do rozwoju. Trudność może wynikać z konieczności przekazania podwładnemu krytycznej informacji zwrotnej dotyczącej aspektów wykonanych nieprawidłowo, a jednocześnie zachęcenie go do dalszego rozwoju. Rozmowa ta wymaga bardzo dobrego przygotowania ze strony menedżera oraz wyważenia, tak aby nie doprowadzić do zdemotywowania pracownika. Żeby lepiej radzić sobie w takich sytuacjach przygotowaliśmy ofertę skierowaną do szczebla kierowniczego z zakresu motywowania i kierowania pracowników.

Rozmowa roczna z pracownikiem

Jest to formalna rozmowa podsumowująca roczne osiągnięcia i plany na przyszłość. Menedżer musi umiejętnie ocenić zarówno sukcesy, jak i niedociągnięcia pracownika, co może być trudne, zwłaszcza gdy ocena różni się od oczekiwań podwładnego. Dodatkowym wyzwaniem rozmowy rocznej z pracownikiem jest konieczność omówienia przyszłych celów i rozwoju, co wymaga przygotowania i strategicznego myślenia o długofalowej współpracy.

Sprawdź szkolenie „Trudne sytuacje w pracy menedżera” - kliknij w baner reklamowy

Jakie sytuacje wymuszają na menadżerach przeprowadzenie trudnej rozmowy z pracownikami?

Trudna rozmowa z pracownikiem jest najczęściej wywoływana koniecznością przekazania mu informacji, których się nie spodziewa lub z którymi, mamy przypuszczenie, że się nie zgodzi. Analizując powyższe rodzaje rozmów, za wyzwanie dla menedżera uznać możemy:

  • konieczność odmówienia pracownikowi (np. przyznania podwyżki, zgody na urlop w danym terminie),
  • przekazanie trudnej decyzji (np. o zwolnieniu, zakończeniu projektu, przeniesieniu do innego zespołu, obniżeniu prowizji, nieprzyznaniu premii),
  • udzielenie reprymendy (np. po zaobserwowaniu niedopuszczalnego zachowania)
  • udzielenie informacji zwrotnej (np. rozmowa po zrealizowanym zadaniu czy projekcie czy rozmowa roczna z pracownikiem, uwzględniająca obszary do poprawy i rozwoju).

To, co niełatwe z perspektywy menedżera to trudność w przewidzeniu reakcji pracownika – czy będzie ona emocjonalna, jakich argumentów będzie używał, czy wykaże gniew i agresję. Dlatego też ważne jest, aby osoba zarządzająca znała właściwe narzędzia i adekwatnie do zachowania swojego rozmówcy, potrafiła je dopasować i zastosować.

Jakie techniki rozmów z pracownikami powinien wdrożyć skuteczny menedżer?

Sytuacja 1: Konieczność odmówienia pracownikowi

W tej sytuacji zastosuj „szefowskie nie”. To rodzaj asertywnej odmowy odsłaniającej Twoje intencje, argumentując podjętą decyzję i wykorzystującej technikę „zdartej płyty”, czyli kilkukrotne powtarzanie tej samej informacji stanowczym tonem. Jej elementem mogą być również negocjacje z uwzględnieniem potrzeb obu stron, aby utrzymać motywację pracownika.

Sytuacja 2: Przekazanie trudnej decyzji

W tej sytuacji zastosuj standard przekazywania trudnych informacji. W swojej wypowiedzi uwzględnij powód podjętej decyzji, opisz swoje stanowiska i dodaj komunikatu podtrzymującego relacje („Czy mogę zrobić dla Ciebie coś innego?”). W ten sposób menedżer nie tylko przekaże trudną informację, ale i wytłumaczy skąd się ona wzięła i zadba o to, by pracownik nie czuł się pozostawiony sam sobie.

Sytuacja 3: Udzielenie reprymendy

W tej sytuacji zastosuj standard przekazywania reprymendy. Jeśli przed Tobą rozmowa dyscyplinująca z pracownikiem, warto aby pamiętał/-a, by uwzględnić w niej: jakiego rodzaju zachowań nie akceptujesz (odnosząc się wyłącznie do faktów, np. wynikających z obserwacji), wskazanie konsekwencji takiego zachowania oraz jasne określenie oczekiwań wobec rozwiązania tej sytuacji i postępowania pracownika w przyszłości.

Sprawdź naszą ofertę skierowaną do menedżerów z zakresu rozwiązywania trudnych sytuacji w pracy menedżera.

Sytuacja 4: Udzielenie informacji zwrotnej i wskazanie obszarów do rozwoju

W tej sytuacji zastosuj FUKO. To metoda udzielania feedbacku, uwzględniająca cztery elementy: odwołanie się do faktów, ustosunkowanie się do sytuacji poprzez opisanie własnych emocji, przedstawienie konsekwencji oraz określenie precyzyjnych oczekiwań.

Podsumowanie

Trudna rozmowa z pracownikiem wymaga od menedżera umiejętności zarządzania emocjami oraz jasnej, konstruktywnej komunikacji. Empatia, precyzyjne przekazywanie informacji zwrotnej, umiejętność aktywnego słuchania i znajomość odpowiednich technik, ułatwią nie tylko minimalizowanie negatywnych emocji pracownika, ale i skuteczną obronę własnych granic.