5 kluczowych kompetencji sprzedawcy i handlowca - blog Profes

Bez względu na to, czy postrzegamy sprzedaż jako sztukę czy jako rzemiosło, pewne jest, że o najlepszych wynikach nie decyduje to, co jest sprzedawane, ale kto sprzedaje. Dlaczego jednych handlowców nazwiemy „wirtuozami” czy „mistrzami fachu”, podczas gdy inni pozostają w tyle? Przedstawiamy 5 kluczowych kompetencji, które każdy sprzedawca powinien rozwijać, aby zyskać przewagę na konkurencyjnym rynku.

Kluczowe kompetencje sprzedażowe stanowią zestaw łączący:

  • wiedzę,
  • umiejętności
  • i postawy,

dzięki którym handlowcy skutecznie realizują proces sprzedaży i radzą sobie z codziennymi wyzwaniami. Od badania potrzeb niezdecydowanego klienta, przez prowadzenie negocjacji cenowych i odpieranie obiekcji, po prowadzenie rozmów utrzymujących relacje czy efektywne planowanie kolejnych dni pracy. Sprawdźmy, jakie kompetencje będą niezbędne w tych sytuacjach i po czym poznać, że pracownik potrafi korzystać z nich w praktyce.

Zdolności komunikacyjne

W tym:

  • komunikacja pisemna,
  • komunikacja telefoniczna,
  • komunikacja bezpośrednia.

Po czym poznać, że sprzedawca czy handlowiec posiada tę kompetencję?

  • Stosuje różne techniki komunikacyjne w celu zbadania potrzeb i motywacji zakupowych klienta
  • Buduje relację z klientem i zadaje pytania, dzięki którym generuje potrzeby klienta poprzez ich uświadamianie
  • Nadaje rozmowom z klientami wyraźną strukturę
  • Prezentuje ofertę językiem korzyści dla klienta
  • Dobiera sposób prezentacji oferty zgodnie z preferencjami poznawczymi klienta

Znajomość technik sprzedaży i negocjacji

W tym:

  • badanie i generowanie potrzeb,
  • wywieranie wpływu,
  • radzenie sobie z obiekcjami (emocjonalnymi i racjonalnymi),
  • zamykanie sprzedaży.

Po czym poznać, że sprzedawca czy handlowiec posiada tę kompetencję?

  • Dobiera odpowiednią i najskuteczniejszą w jego przekonaniu strategię postępowania do indywidualnego klienta
  • Skutecznie planuje i prowadzi negocjacje
  • Stosuje narzędzia wywierania wpływu w celu uzyskania ustępstw i zamykania sprzedaży
  • Potrafi poradzić sobie w sytuacji zetknięcia się z obiekcjami klienta

Znajomość produktu

W tym:

  • znajomość cech i korzyści produktu,
  • znajomość oferty konkurencji,
  • cross selling.

Po czym poznać, że sprzedawca czy handlowiec posiada tę kompetencję?

  • Dobiera składniki oferty w sposób najbardziej efektywny i dopasowany do informacji zebranych w czasie badania potrzeb klienta
  • Odpiera zastrzeżenia dotyczące oferty i produktu
  • Porównuje własną ofertę z ofertą konkurencji, skutecznie budując przewagę konkurencyjną
Sprawdź „Program Rozwoju Handlowców” - kliknij w baner reklamowy

Umiejętność budowania relacji z klientami

W tym:

  • zarządzanie portfelem klientów,
  • budowanie kontaktu,
  • komunikacja pisemna,
  • budowanie wizerunku,
  • kontakt posprzedażowy.

Po czym poznać, że sprzedawca czy handlowiec posiada tę kompetencję?

  • Kształtuje pozytywne relacje z klientami w oparciu o preferowany styl pracy
  • Posługuje się narzędziami komunikacyjnymi, efektywnie budującymi relacje
  • W sposób świadomy kształtuje wizerunek swój i firmy, którą reprezentuje we wszystkich formach kontaktu z klientem

Zarządzanie czasem i stresem

W tym:

Po czym poznać, że sprzedawca czy handlowiec posiada te kompetencje?

  • Planuje realizację celów oraz mierzy i diagnozuje odchylenia od planu
  • Określa zadania priorytetowe
  • Efektywnie wykorzystuje czas pracy
  • Reaguje w opanowany i profesjonalny sposób w różnych trudnych sytuacjach z klientami
  • Stosuje techniki asertywne, dzięki którym panuje nad emocjami własnymi i klienta, dbając tym samym o najwyższy poziom jakości obsługi

Praca sprzedawcy i handlowca wymaga ciągłego rozwoju i dostosowywania się do zmieniającego się rynku oraz potrzeb klientów. Warto więc pamiętać, że raz nabyte kompetencje powinny podlegać regularnemu treningowi, wzmacnianiu i uzupełnianiu. Inwestycja w utrzymanie umiejętności sprzedażowych na najwyższym poziomie da solidne fundamenty dla wzrostu wyników i budowania długoterminowych relacji z klientami.