Trend 1: Customer Experience diversity
Klienci generacji X (urodzeni w latach 1961-1981) cenią profesjonalne doradztwo i lubią być obdarowywani rabatami, Millennialsi (1981-1996) poszukują marek komunikujących ważne dla nich wartości, za to konsumenci pokolenia Z chcą wygody i możliwości kontaktu w czasie rzeczywistym. Tak duże zróżnicowanie grup Klientów, ich potrzeb, oczekiwań i priorytetów, determinuje konieczność opracowania przez sieć strategii budowania zróżnicowanych doświadczeń – przy użyciu odmiennych bodźców i punktów styku. Innych rezultatów będzie bowiem oczekiwał Klient X, udając się do punktu sprzedaży po poradę i pomoc w wyborze, a innego Klient Y, dla którego ważna jest nie tylko wydajność i parametry techniczne sprzętu, ale i wpływ technologii na środowisko.
Jakie szanse identyfikujemy w tym trendzie?
Budowanie zróżnicowanych doświadczeń Klientów wymaga nie tylko wzmocnienia świadomości Doradców w zakresie samego znaczenia pozytywnego CX, ale i połączenia eksperckiej wiedzy z elementami miękkimi, takimi jak inteligencja emocjonalna, efektywna komunikacja czy orientacja na Klienta. Działania rozwojowe, uwzględniające segmentację Klientów danej organizacji, powinny z jednej strony przyczynić się do opracowania zróżnicowanych modeli obsługi Klienta spójnych z zaprojektowanymi Customer Journey Maps, z drugiej zaś - przetrenować umiejętność przekazywania wiedzy i doradztwa różnym grupom Klientów, by na tej podstawie budować lojalność i zwiększyć szansę na finalizację transakcji.