Trend 1: Era elektromobilności
Według Europejskiej Agencji Środowiska niemal 1/3 całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej ma swoje źródło w sektorze transportu, w tym aż 72% w transporcie drogowym. Nie zaskakuje również informacja, że w transporcie drogowym głównym źródłem zanieczyszczeń są samochody osobowe (www.europarl.europa.eu, 2019). Elektromobilność nie jest już więc modnym trendem, jak zwykło się ją postrzegać jeszcze kilka lat temu, a realną zmianą, bez której nie możemy mówić o sukcesie w walce ze zmianami klimatycznymi. W sytuacji, gdy wybrane państwa członkowskie UE wręcz domagają się określenia konkretnej daty wprowadzenia zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, dla producentów i dealerów zaczyna się wyścig z czasem. Oprócz konieczności szybkiej elektryfikacji oferty, wyzwania związane z tym obszarem obejmują również odpowiednie przygotowanie sił sprzedaży do budowania wśród Klientów zaufania wobec nowego rodzaju technologii.
Jakie szanse identyfikujemy w tym trendzie?
Choć stopniowe wycofywanie aut z silnikiem spalinowym jest dla Dealerów ryzykowne, pojawienie się samochodów elektrycznych to dla nich z kolei duża szansa. Według danych sprzedażowych, zdecydowana większość Klientów dokonujących zakupu samochodu z silnikiem elektrycznym, wybrała markę, której Klientem nigdy wcześniej nie była. Taka prawidłowość sprawia, że wraz z premierą nowego „elektryka” Dealerzy zyskują szansę na zwiększenie bazy potencjalnych Klientów i unikalną możliwość zbudowania jak najlepszego pierwszego doświadczenia Klienta z daną marką. Jak nigdy przedtem, niezwykle ważna staje się wysoka jakość obsługi Klienta, gdyż takie argumenty jak niezawodność danej marki i bogate doświadczenie stają się mało przekonujące w sytuacji wprowadzenia na rynek technologii, która zarówno dla Klientów, jak i Sprzedawców oraz Dealerów jest czymś całkiem nowym. Poziom przygotowania Sprzedawców i zapewnienie Klientowi poczucia bezpieczeństwa w związku z użytkowaniem samochodu o alternatywnym napędzie mogą stanowić kluczowe przewagi konkurencyjne.