W środowisku biznesowym, pełnym innowacji i szybkich zmian, rola menedżera w organizacji-coacha staje się niezwykle istotna. Jego zadaniem jest nie tylko wsparcie indywidualnego rozwoju pracowników, ale także troska o efektywność pracy i motywację całego zespołu. Jakie cechy powinni posiadać menedżer-coach i dlaczego warto je rozwijać?
Co to coachingowy styl zarządzania?
Coachingowy styl zarządzania (coaching leadership style) to metoda kierowania zespołem, która zakłada indywidualne podejście do pracownika. Jego celem jest nacisk na rozwój przez wspieranie samodzielności i kreatywności podwładnego. Menedżer wchodzi w rolę coacha. Nie narzuca więc określonych metod, ale przez pytania i wsparcie, pomaga coachee znajdować własne rozwiązania. Punktem wyjścia do coachingowego stylu zarządzania jest traktowanie pracownika jako osoby pełnej potencjału i odpowiedzialnej za swój rozwój. Takie podejście sprawdzi się przy:
- rozwiązywaniu problemów w zespole,
- motywowaniu podwładnych,
- rozwijaniu umiejętności i kompetencji pracownika.
W osiągnięciu powyższych celów wspierają pracownika konkretne narzędzia stosowane przez menedżera-coacha. Należy do nich rzetelna ocena, ukierunkowana praktyka i regularna informacja zwrotna.
Na jakich wartościach opiera się coachingowy styl zarządzania?
Coaching w zarządzaniu jest efektem określonego podejścia menedżera do pracownika, które zakłada, że:
- pracownik jest osobą kompetentną, kreatywną i zdolną do wypełniania stawianych przez nią zadań;
- pracownik zna większość odpowiedzi, dochodzi do nich przy współpracy ze zwierzchnikiem, który zadaje pytania i pomaga docierać do sedna problemu,
- menedżer nie wykonuje pracy za pracownika, a jedynie pomagać mu w odkryciu własnych rozwiązań.
Coaching w zarządzaniu - jakie są jego zalety i dlaczego jest skuteczny?
Coaching i zarządzanie traktowane jako całość, przynoszą organizacji szereg korzyści.
- Prowadzą do stałego i trwałego rozwoju pracowników poprzez systematyczne wsparcie ich samodzielności i kreatywności. Umożliwiają pracownikom ciągłe uczenie i doskonalenie się.
- Przekładają się na podnoszenie jakości kadry i zwiększanie efektywności jej pracy.
- Podnoszą w pracownikach odpowiedzialność za własny rozwój, co prowadzi do większego zaangażowania i motywacji przy wykonywaniu obowiązków.
- Poprawiają komunikację, ponieważ sprzyjają otwartemu dialogowi oraz wymianie pomysłów i informacji.
- Inspirują pracowników do poszukiwania najlepszych rozwiązań dla firmy, które pozwalają na efektywniejszy rozwój całej organizacji.
- Obniżają koszty szkoleń pracowników, ponieważ stawiają główny nacisk na rozwój umiejętności poprzez indywidualne wsparcie i prowadzenie. W ten sposób wykorzystywany jest potencjał i zdolności samych pracowników.
Metody coachingowe w zarządzaniu są niezwykle skuteczne. Swoimi działaniami obejmują jednocześnie trenowanie, delegowanie i wspieranie pracownika, czyli aż 3 z 4 stylów zarządzania według Blancharda[1].
Menedżer jako coach - jakie powinien posiadać cechy?
Menedżer praktykujący coachingowy styl zarządzania powinien posiadać szereg pozytywnych cech osobowości, które sprzyjają skutecznemu wspieraniu rozwoju pracowników. Należą do nich przede wszystkim:
- empatia i wrażliwość,
- cierpliwość,
- uczciwość,
- pozytywne nastawienie i wiara w potencjał pracowników,
- obiektywizm,
- szczere zainteresowanie,
- uważność,
- spostrzegawczość,
- pewność siebie,
- samoświadomość.
Z powyższych cech powinny wynikać konkretne zachowania menedżera, takie jak unikanie wyrażania osądów czy sugerowania natychmiastowych rozwiązań. Odpowiednia postawa pozwala wydobywać z pracowników otwartość, kreatywność i autonomię w całym procesie rozwoju. Jest to możliwe poprzez:
- określenie potrzeb pracownika,
- wyjaśnianie koncepcji coachingu,
- pomoc w ustaleniu celów i zaplanowaniu konkretnych działań,
- przekazanie informacji zwrotnej na podstawie obserwacji,
- wzmocnienie motywacji do zmiany.
Menedżer stosujący coachingowy styl zarządzania staje się mentorem i wsparciem dla swojego zespołu, kierując się zrozumieniem, zaufaniem i szacunkiem wobec każdej osoby.
Podsumowanie
Coachingowy styl zarządzania to podejście, które wspiera pracowników w samodzielnym rozwoju poprzez aktywne słuchanie i kreatywne rozwiązywanie problemów. Menedżer jako coach nie narzuca rozwiązań, lecz pomaga pracownikom tworzyć własne drogi. Podczas spotkań opiera się na zaufaniu i wierze w potencjał podwładnych. Jednocześnie zaopatruje ich w narzędzia, wiedzę i okazje, których potrzebują, aby się rozwijać. Metody coachingowe w zarządzaniu prowadzą do lepszej jakości pracy, zwiększonego zaangażowania oraz poprawy komunikacji w zespole.
Źródło:
[1] J. Ramakanth, On the Situational Leadership Theory of Hersey and Blanchard, Indian Journal of Industrial Relations Vol. 24, No. 1, 1988