ABC zarządzania – kluczowe 5 kompetencji młodego menedżera - blog Profes

Choć lista kompetencji przydatnych na stanowisku menedżerskim jest długa, dla tych którzy dopiero rozpoczynają swoją ścieżkę kierowniczą, postanowiliśmy wytypować 5 kluczowych umiejętności. Dlaczego warto je rozwijać i jakich błędów pomogą uniknąć?

Umiejętności komunikacyjne

Dlaczego są ważne w pracy First Time Managera? Skuteczna komunikacja jest fundamentem efektywnej pracy na każdym stanowisku. W przypadku młodego stażem menedżera będzie decydowała m.in. o jasnym przekazywaniu oczekiwań, informacji zwrotnych oraz instrukcji. Dobre umiejętności komunikacyjne pomogą również budować zaufanie i otwartą kulturę w zespole.

Jakich błędów pozwoli uniknąć?

  • Nieporozumień, które mogą prowadzić do problemów w realizacji zadań
  • Spadku motywacji pracowników wynikającego ze źle udzielonego feedbacku lub jego braku
  • Niedomówień i własnych interpretacji, które mogą prowadzić do trudnych sytuacji i sporów w zespole

Budowanie zespołu

Dlaczego jest ważne w pracy First Time Managera? Umiejętność budowania zespołu pozwala First Time Managerowi stworzyć zgrany i efektywny zespół, który pracuje wspólnie nad osiąganiem celów. Skuteczne budowanie zespołu poprawia morale pracowników i sprzyja ich zaangażowaniu, co w konsekwencji zwiększa produktywność. Jest to także kluczowe dla zarządzania różnorodnymi umiejętnościami i doświadczeniami w zespole, co umożliwia lepsze rozwiązywanie problemów.

Jakich błędów pozwoli uniknąć?

  • Sytuacji, w której zamiast zespołu, menedżer zarządza grupą jednostek, pracujących na swój własny rachunek
  • Niskiego zaangażowania pracowników i braku przywiązania wobec organizacji i jej wartości
  • Zespołu, w którym brakuje przydatnych kompetencji, a menedżer nie wie, jak je uzupełnić
Sprawdź "Program First Time Manager” - kliknij w baner reklamowy

Delegowanie zadań

Dlaczego jest ważne w pracy First Time Managera? Z jednej strony delegowanie pozwoli First Time Managerowi lepiej zarządzać własnym czasem i zasobami, uwalniając przestrzeń na zajmowanie się obszarami strategicznymi. Z drugiej strony - poprawne delegowanie zadań (a więc dopasowanie ich do poziomu kompetencji i dojrzałości pracowników), pomoże mu rozwijać ich umiejętności, budować ich autonomię i utrzymywać motywację.

Jakich błędów pozwoli uniknąć?

  • Przeciążenia menedżera i zmniejszenia efektywności zarządzania
  • Demotywacji pracowników wynikającej z niedopasowania delegowanych zadań (np. otrzymywania zbyt łatwych lub zbyt trudnych)

Podejmowanie decyzji

Dlaczego jest ważne w pracy First Time Managera?  Umiejętność podejmowania decyzji jest jednym z elementów budowania autorytetu First Time Managera. Szybkie i skuteczne reagowanie na wyzwania i problemy jest kluczowe dla utrzymania płynności pracy zespołu. Decyzje podejmowane w sposób przemyślany budują zaufanie w zespole i przekonują podwładnych, że ich  szef potrafi brać odpowiedzialność za własne działania.

Jakich błędów pozwoli uniknąć?

  • Chaosu organizacyjnego, wynikającego z rozproszonej odpowiedzialności
  • Paraliżowania pracy zespołu i hamowania jego postępów
  • Osłabiania autorytetu menedżera jako osoby niedecyzyjnej, niesamodzielnej, w pełni zależnej od decyzji osób na wyższych szczeblach

Inteligencja emocjonalna

Dlaczego jest ważne w pracy First Time Managera? Objęcie stanowiska kierowniczego po raz pierwszy może wywoływać wiele skrajnych emocji, w tym takich jak stres czy lęk, które będą negatywnie wpływać na menedżera. W tym kontekście inteligencja emocjonalna będzie ważna, bo umożliwi First Time Managerowi właściwe rozpoznawanie i zarządzanie własnymi emocjami. Z drugiej strony, zadbanie o własne samopoczucie pozwoli z większą uwagą skupić się na wellbeingu pracowników, rozwiązywać konflikty i utrzymywać ich motywację.

Jakich błędów pozwoli uniknąć?

  • Własnego wypalenia emocjonalnego i poczucia przytłoczenia przez stres
  • Spadającego poziomu motywacji, zaangażowania i poczucia sensu pracy u podwładnych
  • Wysokiej rotacji wynikającej z wypalenia zawodowego pracowników
  • Niesprzyjającej atmosfery pracy, zdominowanej przez konflikty