„Myślenie kontekstowe” z patronatem PROFES

Redaktor tygodnika „The Economist”, profesor Uniwersytetu Oksfordzkiego i profesor nauk o zarządzaniu połączyli siły, by wprowadzić czytelników w zagadnienie myślenia kontekstowego, określanego mianem „największej przewagi ludzi nad sztuczną inteligencją”.

Tytuł polecany m.in. przez Mustafę Suleymana, wiceprezesa Google czy Financial Times, pojawia się na polskim rynku dzięki Wydawnictwu MT Biznes i jest pierwszą książką, którą w 2022 roku obejmujemy naszym patronatem.

„(Badania – przyp.) wskazują na modele myślowe jako fundamentalne komponenty ludzkiego poznania. To, co rozumiemy i wiemy, to, co czujemy i w co wierzymy, zaczyna się od tego, jak patrzymy na wszechświat. Jesteśmy w stanie zrozumieć świat, który nas otacza, odnosząc się do naszego przekonania na temat tego, jak funkcjonuje – dlaczego coś się zdarza, jak sprawy będą się rozwijać w przyszłości, co się stanie, jeśli podejmiemy działanie. (…) Ramy wzmacniają naszą pozycję dzięki temu, że ukierunkowują nasz umysł. Jeśli są dobrze dobrane, akcentują to, co jest najważniejsze, i pozwalają nam nie zwracać uwagi na resztę. To opcja, nie błąd (jak mówi się w żargonie programistów). Ramy stanowią gigantyczne i niezwykle skuteczne skróty poznawcze, kształtujące przestrzeń myślową, w której podejmujemy decyzje. Ułatwiają i przyspieszają rozpoznanie tego, jakie mamy możliwości wyboru. Upraszczają, wzmacniają i rozszerzają procesy tworzenia wyobrażeń otaczającego nas świata i pozwalają nam w nim działać.”

 

"Myślenie kontekstowe. Największa przewaga ludzi nad sztuczną inteligencją", Kenneth Cukier, Viktor Mayer-Schönberger, Francis de Véricourt, przekład: Piotr Cypryański, Magda Witkowska, Wydawnictwo MT Biznes, 2022