Podczas dyskusji poświęconych możliwościom rozwijania biznesu, często można usłyszeć, że w dzisiejszych czasach istniejące branże tak dalece opanowały świat ludzkich potrzeb, iż zainteresowanie kogokolwiek czymś nowym, graniczy z cudem.  Zwłaszcza jeśli owo zainteresowanie przełożyć się ma na tak zwane „decyzje zakupowe Klientów”. Wolny rynek wydaje się miejscem równie zatłoczonym jak popularne destynacje turystyczne.

Autorzy światowego bestsellera „Strategia błękitnego oceanu”, W. Chan Kim i Renée Mauborgne, jednej z najgłośniejszych książek poświęconych strategii, która na zawsze zmieniła język biznesowy, wprowadzając pojęcia „czerwonych oceanów” i „błękitnych oceanów”, rozwijają dalej te wątki w wydawnictwie „Przemiana błękitnego oceanu”, dodając stworzonym wcześniej pojęciom  walor praktyczny. „Przemiana błękitnego oceanu” zawiera bowiem wiele przykładów zaczerpniętych z realnego świata, w jaki sposób liderzy w różnych branżach i organizacjach dokonali przemian, wypływając z zatłoczonych przez konkurentów „czerwonych oceanów”, na otwarte wody „błękitnych oceanów”, a więc nowej, swobodnej przestrzeni rynkowej, stosując zalecane przez autorów procesy i narzędzia.

„Czerwony ocean” to koncepcja, w której rywalizujące ze sobą podmioty walczą o każdą część stale kurczącego się rynku. W. Chan Kim i Renée Mauborgne prezentują „strategię błękitnego oceanu”, która stanowi jej przeciwieństwo. Autorzy proponują bowiem tworzenie nowych przedsiębiorstw lub modyfikację dotychczasowych, w przestrzeni rynkowej, która nigdy wcześniej nie była zagospodarowana. Głównym założeniem tej pozycji jest twierdzenie autorów, iż zwalczanie konkurencji za wszelką cenę jest mało rozwojowe i wzajemnie wyniszczające. Nowa strategia pokazuje jak budować u swoich ludzi wiarę w siebie, by zapewnić warunki do kreatywności, a w konsekwencji – do wzrostu.

Przykładem nowatorstwa w myśleniu autorów, jest przełamanie stereotypów funkcjonujących od dziesięcioleci. Jeśli więc typową i powszechną mantrą biznesu było hasło „Klient nasz pan”, to nową mantrą strategii „błękitnego oceanu” jest: „Nieklient nasz pan”. Kim jest ów Nieklient? Pojęcie to obrazuje potencjał, a więc zadaje pytania jacy ludzie jeszcze nie są naszymi Klientami, a precyzyjniej – są nimi potencjalnie, choć by się nimi stali, musimy zmodyfikować swą ofertę tak, by zechcieli się nią zainteresować. To poszerzenie perspektywy myślenia. Tymczasem większość organizacji koncentruje się na aktualnych Klientach i nie potrafi mentalnie wyjść poza ramy swojej branży. W strategii „błękitnego oceanu” chodzi więc o poszerzanie granic, ale nie poprzez konwencjonalnie rozumianą ekspansję skutkującą wzajemnym wyniszczaniem się konkurencji. To praca polegająca na wsłuchaniu się w potencjał Klientów. Autorzy podają wiele przykładów takiego postępowania, nie tylko w świecie biznesu, ale też nawet w skali niektórych państw.

Pomyśl jeszcze przez chwilę o tym, z jak wieloma branżami jesteś związany tylko dlatego, że musisz, a nie dlatego, że chcesz, że jesteś z tego dumny lub że sprawia ci to przyjemność. Pomyśl, jak bardzo chciałbyś móc z nich zrezygnować, gdyby tylko pojawiła się atrakcyjna alternatywa. Jeśli jesteś taki jak większość ludzi, szybko zrozumiesz, dla jak wielu branż i organizacji jesteś nieklientem pierwszej warstwy. Nieklienci pierwszej warstwy są nie tylko bardzo podatni na przejęcie. Jest również bardzo prawdopodobne, że kiedy pojawi się alternatywa eliminująca bolesne punkty, wtedy stopień i częstotliwość korzystania przez nich z oferty znacząco wzrośnie. Czy wiesz, kim są nieklienci pierwszej warstwy w twojej branży?

Książka „Przemiana błękitnego oceanu” jest rodzajem przewodnika pokazującego jakie kroki można według jej autorów wykonać, by wykreować swojej firmie więcej swobody na nowym rynku, ale też, jakich błędów unikać, by nie pozostać na zawsze na wodach „czerwonego oceanu”.

Wydawnictwo: MT Biznes

Liczba stron: 350

Cena brutto: 59,90 zł

Źródło:

Wszystkie cytaty pochodzą z książki „Przemiana błękitnego oceanu” W. Chan Kim i Renée Mauborgne, Wydawnictwo MT Biznes, 2018