Julian Treasure, ekspert z zakresu komunikacji i dźwięku, swoje wystąpienie TED Talks zaczął słowami: „Ludzki głos: instrument, którego używa każdy. Jest to najpotężniejszy dźwięk na świecie, jedyny, który może rozpocząć wojnę, lub powiedzieć „Kocham cię”. Jednak wiele osób ma poczucie, że gdy mówią, nikt ich nie słucha. Dlaczego tak jest? Jak możemy mówić z mocą zdolną do zmieniania świata?”[1] Odpowiedzi na zadane przez niego pytania szukamy w 4 inspirujących książkach.

Dla kogo: osób, których kalendarz służbowy pęka w szwach od spotkań, prezentacji i wystąpień na konferencjach

Czy utrzymywanie uwagi odbiorców i wpływanie na ich postawę można rozpatrywać w kategoriach talentu? Czy trzeba się urodzić doskonałym mówcą, by prowadzić zachwycające prezentacje? Już na jednej z pierwszych stron, Agata i Jerzy Rzędowscy przekonują: „Ta książka jest właśnie o kompetencjach. Nie o talencie ani szczęściu! Talent nie zależy od Ciebie. Może go masz, może nie. Zdobycie kompetencji to coś, na co masz wpływ.” Ich „Mówca doskonały” to zwięzły i konkretny, a przy tym bardzo syty zbiór wskazówek i przykładów z życia. Autorzy, oprócz wskazania 5 umiejętności doskonałego mówcy i narzędzi, jakimi może się posługiwać, identyfikują najczęściej stosowane rodzaje wystąpień (w tym prezentację handlową, przedstawienie raportu, przeprowadzenie wykładu czy przemówienie kryzysowe). Każde z nich rozkładają na czynniki pierwsze, by krok po kroku przeprowadzić czytelnika przez tajniki angażującej odbiorców przemowy. Dzięki temu „Mówca doskonały” staje się praktycznym przewodnikiem, dla wszystkich tych, którzy poszukują gotowych recept na sukces biznesowych wystąpień.

Dla kogo: tych, którzy chcą zawładnąć emocjami swoich odbiorców

Jeśli się uczyć, to wyłącznie od najlepszych! TED Talks – nieustające źródło inspiracji, światowy fenomen, synonim zachwycającego wystąpienia. Nic więc dziwnego, że polecając tytuły poświęcone temu zagadnieniu, nie mogliśmy pominąć książki autorstwa kuratora konferencji TED. Kiedy Anderson przyjmował to stanowisko i prezentował swoją wizję, w ten sposób przedstawił kluczowe wartości TED: „Prawda, ciekawość, różnorodność, żadnej sprzedaży ani korporacyjnych bzdur, żadnej walki o popularność, oportunizmu, szerzenia własnych poglądów. Po prostu pogoń za tym, co interesujące, gdziekolwiek jest, przez wszystkie dziedziny tu obecne.” Kilkanaście lat później najpopularniejsze wystąpienia z konferencji TED ogląda ponad 50 milionów internautów. Jak wypracować choć ułamek takiego sukcesu? Koniecznie sięgnijcie po książkę Andersona.

Dla kogo: tych, którzy poszukują sprawdzonych możliwości rozwoju kariery zawodowej

4 000 prezentacji, 5 000 000 odbiorców, 46 krajów – tak liczbowo prezentuje się doświadczenie Briana Tracy’ego w zakresie wystąpień publicznych. Dziś, dzięki latom praktyki jest jednym z najbardziej cenionych mówców motywacyjnych na świecie. W swoim „Mów i zwyciężaj” zwraca uwagę, że umiejętność przemawiania służy nie tylko zaprezentowaniu koncepcji i przekonaniu do niej odbiorców, ale również rozwojowi kariery. Nowe kontakty, uwypuklenie swoich mocnych stron, przeprowadzanie efektywnych prezentacji handlowych – to tylko niektóre, podejmowane przez Tracy’ego tematy. Dużą zaletą tej pozycji są również wskazówki dotyczące radzenia sobie z trudną publicznością, która traci uwagę i poddaje w wątpliwość przekazywane treści.

Dla kogo: tych, którzy szukają inspiracji, jak w przemówieniach motywować innych

Historia życia Napoleona Hilla jest idealnym materiałem na film – od ubogiego dzieciństwa i konieczności porzucenia studiów ze względu na sytuację finansową, przez inspirującą rozmowę z miliarderem i wywiady z najsłynniejszymi osobami ówczesnych lat, po karierę w roli doradcy prezydenta. Książka „Porywaj tłumy jak Napoleon Hill”, przedstawiająca najsłynniejsze przemówienia Hilla, stanowi zapis jego ścieżki jako mówcy motywacyjnego. Traktuje ona o Tematach przez duże „T”: biedzie, walce o sukces, przeciwnościach losu, podejmowaniu najważniejszych wyborów życiowych. Pomimo upływu lat słowa Hilla są wciąż zaskakująco aktualne. I tak, jak wtedy inspirowały jego słuchaczy, tak i teraz – mogą inspirować nas.

Artykuł powstał we współpracy z księgarnią internetową Casani.eu

Źródło:

[1] https://www.ted.com/talks/julian_treasure_how_to_speak_so_that_people_want_to_listen/transcript